Du kan göra skillnad.

Det finns nog inget jag brinner lika mycket för som att hjälpa till som volontär i Afrika. Jag läser igenom allt från barnhem i Tanzania till skola och ungdomshem i Sydafrika och bara gråter. Jag vet inte varför, troligen för att jag vill det här så jävla mycket. Två knappklick och några informationsfält bort så skulle jag kunna åka. Nåja, i alla fall visa mitt intresse och låta dom höra av sig. Det är så nära- men ändå så långt bort. För hey, jag har mer än 9 månader kvar i skolan. Åh, jag blir så frustrerad. Jag vet att volontärarbetet inte försvinner på ett år, men jag vill ju åka nu!
Sen har jag, mamma och pappa diskuterat vart det är bäst/roligast att vara fadder. Det lutar år SOS Barnbyar, betala 200 kronor i månaden till ett barn som behöver det. Det är så värt det! Då står jag gärna över en tröja på H&M, när jag vet att mina pengar gör nytta! Ska ringa dom imorgon och få reda på lite mer, men jag är så lycklig (!) över just de här sakerna. Att känna att jag gör nytta, att jag behövs och kan göra skillnad!

"Sydafrika - Teach kids on the beach

I detta projekt arbetar du på en skola i en av de fattigaste provinserna i Sydafrika där lönerna är låga och lärarna få. Som volontär är det viktigt att du kan ta egna initiativ då du, trots bristande resurser, förväntas vara kreativ för att med enkla medel hjälpa till att förverkliga skolans mål. Nya skolprojekt startas upp och du får förstås möjlighet att vara med på dessa. Skolan är liten vilket gör att du blir involverad inom alla områden såsom undervisning, matlagning, städning och trädgårdsskötsel. Det är lätt att personligen göra skillnad! Skolan får inga statliga bidrag och byggdes med hjälp av pengar från utländska donationer. Kommunikationen med barnen är lättare här eftersom de flesta pratar engelska.


Vill du lära dig surfa på fritiden är detta den ultimata platsen då området är klassat som landets surfmetropol. Du bor på ett internationellt backpackers camp direkt på stranden med gångavstånd till centrum. Här du träffar volontärer och backpackers från hela världen."

"Sydafrika - barnhem

I detta volontärprogram kan du hjälpa till med att förändra livet för barn som bor på barnhem. Barnhemmet jobbar aktivt på att försöka framstå som en familj än som en instutition. Barnens ålder varierar, det finns allt från spädbarn till 4 åringar. För närvarande bor det 60 barn på barnhemmet och det är fler flickor än pojkar. Som volontär kan du göra en stor insats genom att ge barnen den uppmärksamhet och kärlek de behöver. Ett leende och en kram betyder mycket för dessa barn.


Arbetsuppgifterna består av att se till så barnen har det bra. Du leker med dem, läser sagor för dem, matar småbarnen, hjälper till att laga mat och samordnar aktiviter såsom olika sportevenemang, musikstunder. På förmiddgarna kan du även hjälpa till på ett litet fritids som ligger i närheten. Arbetsuppgifterna liknar dem som du utför på barnhemmet.

Du får tillbaks oerhört mycket från barnen. Tänk att få vara med när ett barn tar sitt första steg eller känna känslan när man får ett speciellt förhållande till de barn man leker med under sin volontärtid.


Under hela volontärvistelsen bor du hemma hos en lokal sydafrikansk familj och får på så sätt god inblick i den sydafrikanska kulturen samtidigt som du får vänner för livet!."

/ http://www.volontarresor.se/sydafrika.asp


Spread the word, baby
Postat av: anonym

Lustigt att du säger att du skippar en tröja på h&m och visar att du vill hjälpa människor, hjälp då både människor i afrika och även i asien genom att helt bojkotta H&m, för dem stackarna som syr dem där djävulskläderna lever inte direkt under några plaza förhållanden.

Bara liten notis.

Dock ska du ha en enorm bragd för att du bryr dig och vill hjälpa människor ute i världen=) two thumbs up!

ha en bra dag och hoppas dem hör av sig om volentär arbetet:)

2008-09-03 @ 12:47:28
Postat av: matilda.

tack för upplysningen, och bra tankar. jag är inte perfekt för att jag vill hjälpa till, och tyvärr så har jag inte bra koll på barnarbete osv.. så en liten notis till dig bara; varför vågar du inte skriva vem du är?

2008-09-03 @ 21:18:06
Postat av: anonym

Tråkigt att du tar positiv respons på detta sättet, är inte det själva tanken med att ha en blogg? att få respons på ens tankar? men vad det verkar på dig så kan du inte ens ta en sådan konstruktiv kritik på ett vuxet sätt utan direkt går till defensiv attack.

Du är väll inte bara en av alla dem som har en blogg för att verka djupa, kultiverade och insatta utan istället under täcket har bloggen för att få någon fånig bekräftelse av sina vänner och omvärlden. i sådana fall tycker jag synd om dig.

så ta dig stunden och fundera om din blogg fyller någon funktion eller om den bara är ett bihang, och i så fall spar oss andra då ditt falska samvete och gör istället en bilddagbok.

2008-09-04 @ 17:31:52
Postat av: matilda.

Ärligt så var det inte meningen att det skulle låta som att jag tog kritiken på fel sätt, det gjorde jag inte. Jag tyckte mest bara att du kunde säga vem du är, eftersom du verkar ha bra tankar. Och det är ingen sarkasm i det. Men däremot tycker jag det är fel att säga att jag ska spara mitt "falska samvete", för det är inte falskt, och du vet nog inte så mycket om mig.

Men fortsätt gärna ge kritik, jag kan ta det.

2008-09-04 @ 20:03:55

Spread the word:

Och ditt namn är?
Är du någon som jag ska komma ihåg?

E-postadress: (visas bara för mig)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0