Sydafrika.

Jag är så jävla förbannad och ledsen och kan inte knipa igen. Och egentligen, varför ska jag?
Om tio dagar börjar fotbolls-VM, och visst, sjukt roligt och allt det där. Men fyfan för allt det som ligger bakom allt som behövde och behövs göra för att Sydafrika ska kunna arrangera VM.
Jag vet inte exakt hur många miljoners miljoner som har lagts ner på att bygga nya vägar, bygga nya stadium och allt därtill, men jag vet att det skulle räcka till att bygga 360 000 nya hus.
De säger själva att det kommer gynna Sydafrika i slutändan att lägga ut pengar på det här nu- då världen kommer "upptäcka" landet och fler turister kommer att komma. Men vilka kommer det gynna? Inte de fattiga i alla fall, no fucking way. Det kommer gynna dom som redan har pengar och jobbar i affärerna i stan. För let's get real- turisterna åker inte ut till kåkstäderna och bidrar till dom som verkligen behöver det. Åker man på semester i två veckor tar man sig inte tid att se verkligheten i det landet, jag tror verkligen inte det. Visst, man kanske tar en guidad tur då man, i bil, får åka runt i slummen, men mer än så blir det i stort sett aldrig. Det är min åsikt och vad jag tror på.

Arbetslösheten i Sydafrika är 36%, och de som väl har ett jobb och bor i kåkstäderna, jobbar inte med något välbetald jobb där turister hänger. Och det gynnar inte dom fattiga att de lagt flera miljoner på att bygga nya vägar, då de knappast har en bil, eller då vägarna inte går till kåkstäderna. De kan heller inte vara med att fira hela fotbollsfesten, då det är en alldeles för dyr kostnad.

För att inte gå in på att de ska ta bort alla uteliggare och tiggare från gatan, för det vill inte de glada och naiva turisterna se. Så jävla vrickat att jag bara vill skrika! Vadå vill se? Tror du uteliggarna vill leva så? Nej, men det är så deras liv är, och varför ska man göra något till något det inte är? Låt dom se sanningen för fan!
Och det där med att mini-van bussarna inte får köra. Det är deras inkomst- och det är fan ett av de starkaste minnen jag har från Sydafrika- när vi knökade in över 20 personer i en mini-van varenda dag.
Jag fattar inte varför de försöker göra sitt land till något det inte är. De har fortfarande en massa problem- det går inte att sticka under stolen med. Men det är just det dom gör, för när man går i Kapstaden så ser man inte fattigdomen alls, speciellt inte om det inte finns några uteliggare.

De satsar inte på långsiktiga jobb, utan en snickare kan få ett jobb nu innan VM i några månader, sen gå utan i flera år. Och då har den personen flyttat ifrån sin familj för det jobbet (ja, baserat på verkligheten).
Varför satsar de inte dom pengarna på att fixa hållbara jobb? Eller på att bygga de där 360 000 husen. Fyfan, fattar dom inte hur många hus det är, och vilken skillnad det skulle göra? Tydligen inte.

Men fyfan, man kan inte förstå i vilken misär dom lever. Det är helt sinnessjukt. Och det finns fan inga mer jag beundrar för hur glada de är ändå, de har en sån underbar livsglädje.

Jag har ingen bild som visar det realistiskt, men ja, här är några i alla fall:




Spread the word, baby

Spread the word:

Och ditt namn är?
Är du någon som jag ska komma ihåg?

E-postadress: (visas bara för mig)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0