Tonåring vs vuxen.

Tecken på att man (jag) inte längre betraktas/känner mig som en tonåring:
- när mamman i affären säger åt sin dotter att sluta ställa en massa frågor till damen. WHAT? Jag? Dam? Ha ha ha, vilket skämt!
- man går från ungdomslön till vuxenlön.
- man gillar att tvätta och stryka, då man ser att kläderna blir rena och raka (herregud- jag vet).
- man får gå runt på Systemet själv och välja precis vad man ska dricka, och inte längre stå gömd i någon gränd och vänta på sin sprit.
- det har inte längre samma charm att ragla hem klockan 06.00 en lördagsmorgon som det hade när man var 16 år.
- man känner sig heller inte skithäftig längre när man visar upp sitt körkort som legitimation.
- man går inte längre på lama raggningsrepliker från killar som uppenbarligen sagt samma sak till varenda tjej i rummet.
- att man känner sig gammal när folk som är tre-fyra år yngre än en själv kommer in på krogen. Var inte det jag som var dom nyss?
- när man skrattar åt tanken på att man själv skulle försöka planka in mellan staketet på Stadt igen. För som sagt- gjorde inte jag det alldeles nyss?
- när man reser 1000 mil hemifrån, alldeles ensam, utan att vara rädd för att misslyckas.
- när man kan ta viktiga beslut utan att be om hjälp från andra.
- när man förstår att man kan gråta utan att vara svag. Utan man förstår att det snarare är tvärtom. Det hade jag svårt att förstå förut.
- när man inte ser ett misslyckande som enbart ett nederlag.
- när man tänker på andra människor före sig själv.
- när man faktiskt kan säga nej till något man inte vill göra.
- man vågar säga när det är något man faktiskt inte förstår, utan att verka/känna sig helt dum i huvudet.
- när man faktiskt är kapabel till att ta hand om andra än sig själv.
- man blir bjuden på alkoholhaltiga drycker av sin familj och släkt.
- det är inte längre förbjudet att ta sprit från mina föräldrars förråd.

Tecken på att man (jag) fortfarande betraktas/känner mig som en tonåring:
- man får kommentarer som "lilla gumman" och "ge det några år så kommer du också förstå".
- folk tror att man inte är kompetent till att göra saker, t.ex. sitt jobb, för att man bara är 20 år. Som att kunskapen sitter i två siffror.
- när man fortfarande behöver mammas ärliga råd för att köpa ett plagg man är osäker på.
- när det enda man vill är att krypa upp i mammas famn, gråta och bli tröstad.
- när man fortfarande blir tokig när ens pappa provocerar en och drar dåliga skämt..
- ..samtidigt som man saknar det när han inte gör det.
- det lockar fortfarande att planka in på ett uteställe- enbart för spänningen att man inte får det.
- det är också förjävla roligt att dricka sig redlös.
- det är fortfarande oroväckande roligt och ett lyckorus att shoppa och bränna pengar.
- det pirrar fortfarande lika mycket i magen när man träffar killen man gillar nu, som det gjorde första gången man var kär.
- det gör också lika förbannat ont när ens hjärta blir krossat. Jag trodde det skulle bli lättare?
- mitt rum är fortfarande lika stökigt som när jag var 15.
- jag tycker heller inte det är roligt att laga mat, dammsuga eller damma.


Spread the word, baby
Postat av: Emma

Hahaha, otroligt roligt inlägg samtidigt som det var lite skrämmande med alla vuxengrejer jag kände igen mig i.. fantastisk bild du fått tag på också .. NOT! Dock säger den nästan allt om den kvällen ;P



Puss på dig!



2010-05-11 @ 15:42:52

Spread the word:

Och ditt namn är?
Är du någon som jag ska komma ihåg?

E-postadress: (visas bara för mig)

Har du en blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0